Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Personuppgiftshantering
  • Startsida e-tjänster
  • www.filipstad.se
Logga in
  • StartsidaPil
Personuppgifter

De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att kunna handlägga ditt ärende. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden allmänt intresse.  Det är miljö- och byggnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på filipstad.se/dataskydd.

Ansökan om tobakstillstånd

Här kan du ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.

Dokument som du ska bifoga

Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Exempel på dokument som ska bifogas:

  • Dokument som visar ägarförhållanden
  • Egenkontrollprogram
  • Underlag för kostnader och finansiering av verksamheten; Kostnadsunderlag, kontoutdrag samt lånebevis eller liknande.
  • Ritning över försäljningslokalen

Avgifter och handläggningstid

För handläggning av ansökan/anmälan tas det ut en avgift enligt Filipstads kommuns taxa. En årlig tillsynsavgift kommer att tas ut varje år som verksamheten pågår.

Om du lagt in all dokumentation som efterfrågas i e-tjänsten blir handläggningstiden kortare. Om något saknas kommer vi att kontakta dig och be dig lämna in det. När all dokumentation är på plats startar en utredning som tar upp till 16 veckor.

Hämta dina företagsuppgifter

I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtar kommuner företagsuppgifter.

 

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@filipstad.se
Telefon: 0590-611 00

Besök oss

Filipstads kommun
Hantverksgatan 22

Snabblänkar

  • Personuppgiftshantering
  • Startsida e-tjänster
  • www.filipstad.se