Här kan du ansöka om uppehåll i hämtning av hushållsavfall eller slam.
Tillfälligt uppehåll i hämtning av hushållsavfall och/eller slam kan medges om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande period om minst fyra månader.
Uppehåll beviljas normalt ett år i taget. När tid för uppehåll går ut och fortsatt uppehåll önskas, ska ny ansökan göras. Ansökan ska vara kommunen tillhanda innan tid då uppehåll önskas. Ansökan går inte att göra retroaktivt.
Under uppehållsperioden debiteras fortfarande grundavgiften. Grundavgiften skall finansiera Återvinningscentral, mottagning och behandling av grovavfall, farligt avfall och elektronikavfall. Grundavgiften finansierar även avfallsplanering, information, administration samt kundtjänst.
Uppehåll från slamtömning är möjlig under förutsättning att fastigheten inte nyttjas och att slambrunnen är tömd/helt tömd.
Vid beviljat uppehåll får sopkärl ej nyttjas/riskera nyttjas, varvid sopkärl ska ställas undan av fastighetsägare.
Vid förändring, t ex ägarbyte eller när huset är bebott - meddela Kundservice!
Beslutet är personligt och gäller INTE för någon annan än den sökande.
Denna e-tjänst kräver e-legitimation och du kan följa ditt ärende under fliken "Mina ärenden". Klicka på ”Logga in” för att fortsätta.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar oss behöver vi för att tillhandahålla VA- och renhållningstjänster. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och med avtalsförhållande som laglig grund. Det är kommunstyrelsen som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats
www.filipstad.se/dataskydd.